Ekologiskt fotavtryck

Den senaste tiden har jag börjat tänka mer och mer på mina ekologiska fotavtryck, dvs hur mycket resurser jag förbrukar. Jag inser allt mer att jag slösar en del av ren lathet, fåfänga och såklart vana.

Magnus har länge tjatat på mig att t.ex. släcka lampor, och det gör jag gärna, men jag glömmer ju! Nu försöker jag att verkligen tänka på att släcka lampor som bara står och lyser helt i onödan. Ett litet steg i rätt riktning. 
Jag har även skrivit om tandkräm förr och måste erkänna att jag haft ett ganska långt bakslag på just denna fronten, men igår när det var dags att köpa en ny tub återgick jag till Acta
 
Bilen är ett aber, men nu har vi kommit fram till att när Passaten gjort sitt ska den bytas ut mot en miljöklassad liten bil. Jag skulle gärna ha en liten Skoda Fabia igen. Tills dess försöker jag gå eller cykla till jobbet när vädret tillåter. Vill helst inte gå när det regnar på tvären vilket det ofta gör här på Västkusten. 
 
På matfronten har vi blivit väldigt mycket bättre på att handla eko-mat och jag tycker inte det märks märkbart i plånboken. Vi försöker istället tänka att vi unnar oss riktigt gott eko-kött typ en gång i veckan och resterande middagar blir det mer vegetariskt eller fisk från hållbart fiske. Känns otroligt bra och barnen önskar oftare soppor av olika slag eller vegetariska pastasåser när de ger menyförslag. Tummen upp!
 
Jag blev även glatt överraskad när jag hittade de här tuberna med shampo, balsam och duschtvål på Ica. Nu återstår bara att se om de håller måttet. 😄
 
Vad gör du för att minska jordens resurser?
 
Miljövänligt | |
Upp