Annan åsikt

Ibland börjar man ju se saker i ett annat ljus. T.ex så brukar jag inte skänka pengar till tiggare, dels för att jag inte vet vem pengarna hamnar hos (den som tigger, en liga eller liknande) eller vad de går till (droger, alkohol, mat till familjen?) dels för att jag sällan har kontanter, men också för att jag anser att tiggeri är något dåligt. Men så läste jag den här artikeln som en vän på Facebook hade länkat till:

http://www.expressen.se/nyheter/ett-liv-i-kylan/

Det fick mig som sagt att se människan som sitter där istället för att försöka se anledningen. Jag antar att ingen människa sätter sig frivilligt i kylan och ber om pengar. Han eller hon skulle säkert hellre sitta inne på en arbetsplats eller vara hos sin familj istället. Så därför när jag var på Torget idag och såg en kvinna sitta där invirad i filtar för att komma undan snålblåsten högg det verkligen till i hjärtat och jag gav henne en slant. Sen om mina kronor mot förmodan skulle hamna hos maffian så må det väl va hänt, kvinnans leende och tack var genuint och det gjorde mig glad. 

Hmm, så vart vill jag komma? Är det synd om alla tiggare? Ja det är det nog. Oavsett om det är missbruk, arbetslöshet eller hot som får en person att tigga så är det väl synd om henne eller honom? Sen kan man ju ha åsikter om eget ansvar mm. Hur som helst så kommer jag ge en peng i fortsättningen om ingen annan kan få mig att ändra åsikt och om jag har något i plånboken alltså. 

Hur resonerar du?
Allmänt | |
Upp