Nyårsmeny

Igår planerade jag, M och hans kompis nyårsmenyn och inhandlade alla ingredienser som skulle kunna tänkas behövas. Fast det var nog mest jag som bestämde hur det skulle bli... ;)
Middagen kommer hållas hemma hos oss. Det kändes enklast i år så att Liten kan somna i sin egen säng och inte behöver förflyttas när han somnat.

Till förrätt blir det kokt hummer med nybakat bröd och aioli. Det kommer faktiskt att bli hummerpremiär för mig! Tidigare har jag bara ätit hummer i soppor, såser mm. Ska bli väldigt spännande att se vad allt fuss is about.

Huvudrätten blir helstekt oxfilé med en madeirasås och hasselbackspotatis. Jag har aldrig lagat hasselbakspotatis tidigare, men det ser ju inte allt för komplicerat ut. Gäller väl mest att hålla tungan rätt i mun när man ska skiva potatisen?

Madeirasås
2 1/2 dl Arla Köket® vispgrädde
1 msk kinesisk soja
1/2 dl madeira
1 msk grovmalen svartpeppar

Eftersom jag av tidigare erfarenhet inte dirket brukar se fram emot desserten efter både för- och huvudrätt så beslutade vi att göra en fikonchutney och fixa lite goda ostar istället. Blir ju toppen att göra av med lite mer av Madeiravinet som förmodligen annars kommer att stå i skåpet och damma igen...

Fikonchutney
200 g torkade fikon
1 1/2 dl vatten
pressad saft av 1/2 citron
2 msk grovhackade valnötter
1 – 2 msk madeira

Dessutom blir det givetvis lite goda drinkar, snacks och bubbel!

Vad ska ni hitta på på nyårsafton?


Fikonchutney och ostar


Fikonchutney med mögelostar

Mat & Recept | |
Upp