Veckans växt

Den här veckans växt är sockblomma, Epimedium. Sockblomman räknas som marktäckare och trivs bra i skugga till halvskugga till exempel under ett träd eller buskar.
I min rabatt vid entrén där jag försöker skapa en woodlandrabatt har jag en liten japansk sockblomma som jag fick flytta för den hamnade lite för torrt och skuggigt trots att den enligt plantskolan ska klara det. Men nu när jag flyttat den har den fått bättre fart och jag försöker vattna igång den ytterligare. Jorden i hela den rabatten behöver förbättras och luftas rejält, men det är ett helt annat inlägg.
 
Sockblomman får ett bladverk som sitter kvar hela vintern och som får vackra höstfärger. Själva blomman är ganska anspråkslös och "nickande" så man får lyfta upp den för att se hur den egentligen ser ut. Ganska söt om jag får säga det själv, men det är för bladens skull man väljer sockblomman. Är man sugen på en praktfull blomning ska man välja något annat.
Bladen kan förresten ha olika färg beroende på vilken sort man väljer och när den växt till sig täcker den jorden effektivt och släpper inte gärna upp ogräs. Den är dock ganska långsamväxande så det är en växt för den tålmodige, men det heter ju att den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge. För att visa hur det ska/kan se ut hittar du längst ner en bild jag lånat från Odla.nu. Som du ser har mina små pluttar en bit kvar.
 
Som utfyllnadsväxt eller marktäckare tycker jag att sockblomman är ett mycket bra alternativ. Har du någon sockblomma i din trädgård? Vissa sorter sägs även fungera som afrodisiakum så bara det kan ju vara ett skäl så gott som något att ha den i rabatten. 😉
 
(null)
 
(null)
 
 
 
Veckans växt | blommor, odla, trädgård | |
Upp