Internationella dagen för biologisk mångfald

Idag är det Internationella dagen för biologisk mångfald! Hur firar du det?

Jag har firat genom att så en massa sommarblommor som förhoppningsvis kommer uppskattas av insekterna i trädgården. Det blev olika sorters vallmo, malva och en mix av echinacea som hette Paradiso.
I vår trädgård försöker jag att så mycket som möjligt jobba för att många ska trivas, inte bara människor. Bin, humlor, fjärilar, maskar, sniglar (helst inte mördarsniglar dock), småfåglar och igelkottar är välkomna! Sen finns det ju såklart även insekter och småkryp som inte är riktigt lika poppis, men jag försöker ta det onda med det goda.
Hittills i år har jag faktist inte stött på så fasligt många mördarsniglar vilket är bra, däremot är det en hel del små snäckor som jag ser ätit på lite av varje. Men istället för att försöka utrota snäckorna (vilket jag tror skulle vara stört omöjligt) så försöker jag odla och så extra mycket av allt så kanske jag får ha några växter i fred. 😉
 
Jag försöker att i största möjliga mån inte använda några gifter i trädgården utan bekämpar ogräs med handkraft eller ogräsättika.
Skulle jag få ohyra på någon växt är det i första hand så snälla sätt som möjligt jag försöker bekämpa dem t.ex. spola med kallt vatten, såpavatten eller att plocka manuellt. Ibland finns det tillfällen när jag behöver använda t.ex. Natria Pyrsol för att bli av med de ovälkomna gästerna.
 
I vissa skrymslen av trädgården försöker jag att ha det lite "ostädat", typ lite högre gräs och stenar mm som fungerar som skydd och bo för små invånare. Ett instektshotell har länge stått på inköpslistan, men jag har inte köpt något ännu. Jag tänkte att barnen skulle få vara med att välja alternativt få bygga ett eget, det krävs ju inte så mycket egentligen.
 
Hur tänker du kring den biologiska mångfalden i din trädgård? Är det något du tänker på överhuvudtaget?
 
 
Echinacea Paradiso
 
(null)
 
 En liten snäckkompis
 
Trädgård | blommor, odla, trädgård, växter | |
Upp