Årets majs

Nej, nu kunde jag inte vänta längre, idag åkte majsen ut i landet! Frostrisken ser ut att vara över, det verkar till och med som det ska bli ganska varmt framöver. Och komma lite regn, så det kändes som en bra tidpunkt för utplantering.
De lite mindre plantorna har jag drivit upp i pappkrukor så kallade fiberpots, vilket jag inte kommer göra igen. Det var ruggigt svårt att inte skada rötterna när jag skulle pilla upp dem. Jag hade visserligen kunnat plantera hela krukan, men det såg ut att va en del rotsnurr i så det kändes inte som en bra grej denna gången. Så nästa säsong ska jag skaffa mig fler och bättre alternativ. De två jag fotade innan plantering är uppdrivna i ett minidrivhus och där såg rötterna så mycket bättre ut. Fler sådana eller pluggboxar står på inköpslistan alltså.
 
Precis som tidigare år har jag satsat på Painted Mountain, en mjölmajs som trots namnet går alldeles utmärkt att grilla och koka. Kolvarna blir så himla vackra så det är mer för det estetiska som jag ständigt väljer den sorten. I år har jag förberett odlingsplatsen med bokashikompost som jag grävt ner (note to self: lägg inte hela apelsiner och äggskal i bokashin...) så jorden ser riktigt bra ut. Jag preppade även med yrkesodlarjord efter planteringen så förhoppningsvis ska plantorna få gödning i lagom takt och växa sig frodiga.
Jag har även fått tips av en vän på hur jag ska manuellt pollinera dem när det väl är dags. Så i år hoppas jag på en fin majsskörd. Meeeeen, majs är ganska klurigt tycker jag och allt kan hända.
 
Nu känns det verkligen som att odlingssäsongen är på gång på riktigt! Imorgon ska jag flytta ut fler solrosor och kanske även Linus pumpa (en prydnadspumpa) ska få komma ut. Hur går det för dig? Har du börjat fylla på i grönsakslandet och rabatterna?
 
(null)
 
(null)
 
Trädgård | odla, trädgård | |
Upp