Veckans växt

Den här veckans växt är jätteverbena, Verbena bonariensis
 
Jätteverbenan är egentligen en perenn, men kan vara svår att övervintra så den ses på många platser i landet som en ettårig växt. Den blir mellan 120-150 cm hög och gör sig utmärkt antingen som solitär i förslagsvis en kruka eller i  en samplantering i rabatten. På grund av sin höjd passar den fint som bakgrund i en rabatt. 
Den vill ha mycket sol och stå väldränerat. Den blommar länge och är väldigt uppskattad av fjärilar och andra pollinatörer så i min trädgård är den placerad i den så kallade Fjärilsrabatten. Jag har än så länge inte behövt vattna den eller passa den på något vi utan den klarar sig själv. Tyvärr satte jag den lite för långt bak så den hamnade nästan under irisen som jag inte riktigt hade koll på hur stor den skulle bli, men jag tror nog den kommer fram ordentligt ju längre sommaren går.
 
Jätteverbenan blommar med en massa blåvioletta blommor i "klasar" som liksom svävar över rabatten. Väldigt effektfullt tycker jag så nästa år ska jag satsa på fler jätteverbenor, i år köpte jag bara en planta. Så klart ska jag försöka övervintra plantan jag har, men jag tänkte även försöka driva upp några plantor från frö.
  (null)

Den nedre bilden är lånad från Impecta.se 

Veckans växt | trädgård, veckans växt | |
Upp