Veckans växt

Den här veckan tänkte jag skriva lite om trillingblomma, Bougainvillea. Få blommor säger medelhavssemester för mig som bougainvillean gör! 

Det är en starkväxande klätterväxt som ursprungligen kommer från Amazonas regnskog och som togs till Europa av en fransk upptäcktsresande som hette Louis Antoine du Bougainville, därav namnet, på 1760-talet. 

Själva blomman är liten, vit, ganska anspråkslös och sitter alltid i grupper om tre stycken. Men eftersom de omges av tre eller sex färgsprakande sk. högblad blir det en väldigt effektfull blomning. Högbladen kan vara rosa, olika nyanser av lila, röda, gula, orange eller vita. 

Bougainvillean trivs såklart allra bäst i värmen där kan den blomma året runt och kan klättra långt och växa sig riktigt stor. I Sverige har vi dem oftast som krukväxter och här vill de stå varmt om sommaren och övervintras ljust och svalt. Beskär gärna de små nya skotten efter blomning för att gynna tillväxten. Beskärningen gör också att högbladen får en starkare färg. 
Jag har min i växthuset och det fungerar riktigt bra. Även i söderfönster, på varma uteplatser och soliga balkonger passar den utmärkt. 
Min får en skvätt vatten varje dag, men om man vattnar för mycket tappar den alla blad. Lite gödning är också bra för att främja blomningen. Eftersom det är en klätterväxt kan man behöva fixa ett växtstöd när den börjar sticka iväg. 

Jag hoppas att min kommer fortsätta blomma och växa hela sommaren, sen ska den få flytta in i förrådet vid fönstret senare i höst. Det har varit en mycket bra plats för citronträdet och olivträden. Överlever den vintern ska den planteras om i en större kruka och förhoppningsvis ge oss ännu mer glädje nästa år. 

(null)

(null)
Underbar bougainvillea! Bilden är lånad från Pinterest.




Veckans växt | |
Upp