Häcken på framsidan

Idag gjorde jag och Magnus slag i saken och tog tag i bokhäcken vi har på framsidan. Förra året klippte vi den bara på höjden och ingenting på bredden vilket gjort att  den fått lite julgransform istället för den strikta smala formen som vi vill ha på den häcken. 
För att inte få en massa blad med bruna kanter klipptes hela häcken för hand med sekatör och bitvis grensax. Då är det mycket lättare att få den form som man önskar och ta bort inåtväxande grenar för att släppa in ljus. Det tar ju givetvis längre tid än om man kör med maskin, men som sagt, jag tycker det blir så himla mycket bättre att klippa storbladiga buskar för hand.
Nu ska de bara gödslas och så hoppas jag att den ska växa till sig ordentligt på de ställen där den fortfarande är gles och klen.
 
På tur står spireahäcken som vi har på baksidan och en del av buskarna som vi har i vår blandhäck, men först måste jag ta en tur till tippen för att göra mig av med klippet från dagens arbete.
 
(null)
 
(null)
 
 
 
Trädgård | |
Upp