Kapselgarderob

Idag trillade jag över ett begrepp som är helt nytt för mig: kapselgarderob!

Det betyder i korta drag att en väljer ut ca 30 plagg och endast dessa får användas i 3 månader. Bland plaggen ska byxor, överdelar, skor, kjol, klänning, väskor, ytterplagg ingå. 
Underkläder, strumpor, träningskläder, pyjamas, badkläder och liknande ingår inte. 

Grundtanken är alltså att tänka till så att alla plaggen passar ihop och kan kombineras till både vardag och fest. Så simpelt egentligen och samtidigt så svårt!

Jag inser ju att jag på sätt och vis redan har en kapselgarderob fast helt omedvetet. Och jag är säker på att med mer eftertanke och planering behöver jag aldrig stå på morgonen och klura på vad jag ska ha på mig. 😄 T.ex. så behöver jag tänka till och plocka bort det som inte används och som i dagsläget bara tar plats. 
Så nu är min plan att påbörja projektet i helgen när Magnus är i Tyskland. Till och börja med ska jag börja skriva upp hur många plagg jag tror jag behöver och om det är något som jag eventuellt behöver komplettera med. För under projektet är nya inköp ett big no no (om inte nåt går sönder såklart) också en utmaning! 

Nedan syns ett förslag på en kapselgarderob, där är bh:ar ingår, det kommer inte jag räkna med. MEN det lär ju bli ett röj i bh-lådan i samma veva. 

Emma Gillar | |
Upp