Middagstips

Igår kom Magnus hem (något skadeskjuten) efter en helg i Kiel med några vänner. Både jag och barnen har längtat efter honom så jag bestämde mig för att slå på stort och laga lite asiatisk mat till mafiljen (Felix benämning på familjen). Asiatisk mat är inte det jag brukar föredra, men Magnus och Bisse gillar det jättemycket så ibland får en ju bjuda till lite. Valet föll på Asiatiska kycklingrullar ett recept jag hittade på Santa Marias hemsida.
De var lite pilliga att göra och det tog något längre tid än jag tänkt mig, men det var det helt klart värt för oj så gott det blev! Barnen var som väntat föga imponerade, men åt i alla fall ris, gurka och mango. Bisse åt i och för sig lite kyckling också, men mest ris blandat med sweet chili
 

 4 portioner

Kycklingrullar

  •   1 pkt Rispapper
  •   600 g Kycklingfilé eller kycklingfärs
  •   1 msk Olja att steka i
  •   0.5 dl Flagad mandel
  •   0.5 kruka Färsk mynta
  •   0.5 st Gurka
  •   2 st Salladslök
  •   1 st Lime, juicen
  •   1 krm Salt
  •   1 st Mango
  •   50 g Mizunasallad, eller annan småbladig sallad

Tillbehör

  •  Sallad
  •  Ris

  1. Tärna kycklingen fint och stek den gyllenbrun i olja. Tillsätt flagad mandel och låt den steka med en kort stund. Häll över Teriyakisås som får steka in lite i kycklingen. Ta från värmen och krydda med Coriander & Chili. Ställ åt sidan.
  2. Strimla salladslök och skär gurka i fina stavar. Skär mango i tunna klyftor och hacka myntan grovt.
  3. Blanda mynta, gurka, lök och mango med limejuice, salt och Coriander & Chili till en riktigt finskuren sallad. Ställ åt sidan.
  4. Koka upp vatten, häll det i en vid form eller skål och låt det svala. Doppa varje rispapper i vattnet, ett och ett. Lägg bladen på en fuktad handduk. Fördela kycklingfyllning, sallad med mango i mitten på rispappret. Vik in sidorna och rulla ihop till rullar. Låt rullarna stå en stund i rumstemperatur och vila med skarven neråt.

Skär rullarna mitt itu, på snedden. Servera med Teriyakisås och Sweet Chili Sauce. Mumsigt!

Receptet sa från början att även rädisor och avokado skulle finnas med i rullarna, men det tog jag bort. Och salladen serverades vid sidan av, det var alltså bara kycklingröra, mango, salladslök och gurka i själva rullen. Jag kan varmt rekommendera den här rätten och kommer absolut göra den fler gånger.

 

 
Bilden är lånad från santamaria.com
Mat & Recept | |
Upp