Rabarbersås

Jag tycker, som du säkert förstått, att trädgård, odling och växter är otroligt roligt och spännande. Jag har såklart en hel del kvar att lära men försöker suga åt mig så mycket kunskap jag bara kan så fort jag får chansen. Och en sak som jag verkligen behöver bli bättre på är att verkligen ta till vara på allt jag odlar! Varje år brukar det bli minst en burk vinbärsgelé och det mest kan ju ätas direkt, men det är alltid en del grönsaker som helt enkelt bara förgås. Rabarber brukar vara en så grej. Barnen är inte superglada i rabarberkräm och jag är ingen hejare på att baka kakor så det händer att rabarberståndet bara får vissna ner.
Men i lördags hade vi goda vänner på middag och det var jag som skulle stå för maten. Det är nämligen Magnus som brukar laga maten, men den här gången ville jag ge honom "ledigt". Jag bestämde mig bland annat för att koka en rabarbersås som jag sett på Sara Bäckmos blogg.
 
Jag skar alltså några rabarberstjälkar i tunna skivor och lät dem koka i lite vatten ihop med kanel och strösocker. Såsen serverades till vaniljglass och om jag får säga det själv så blev fantastiskt gott och jag kommer definitivt göra om det. Jag gjorde även havresmulet som hon tipsade om, men det blev så där... 😏 (Innan maten bjöd jag förresten på kex och ost med bubbel och till varmrätt "min" fläskfilégryta. Det blev en väldigt lyckad middag!)
 
Vad gör du med din rabarber? 
 
(null)
 
Mat & Recept | |
Upp