Fredagsbukettens vara eller icke vara?

OBS! Följande text är mestadels tyckande från min sida, men också en lite fakta. Rätta mig gärna om jag har fel! 😄
 
Jag har sedan en tid tillbaka slutat att köpa den så kallade fredagsbuketten. Mest för att jag tycker det blir väldigt dyrt i längden, men också för att det helt enkelt känns bakvänt att köpa hårt uppdrivna blommor som transporterats långa sträckor när jag tänker helt tvärtom vad gäller maten... Så när jag läste om blomsterupproret blev jag riktigt glad, det är så bra att detta lyfts. En fredagsbukett, eller vilken bukett som helst för den delen, måste inte innehålla exotiska blommor som fraktats runt halva jordklotet. 
 
Jag anser, precis som när det kommer till alla andra saker, att vi människor har ett fritt val att fatta egna beslut om vad som är viktigt för just den egna individen. Vill man inte äta det dyrare ekoköttet så gör man inte det, det är upp till var och en, även om jag tycker att man då ska fatta det beslutet medvetet och inte bara rent slentrianmässigt. 
Och visste du förresten att det går åt 2000 liter vatten för att få fram 1 kg avokado?! Det verkar inte vara något som alla hälsobloggare tänker på när de vräker i sig denna nyttiga frukt. Men kanske hälsoskälen väger tyngre än miljöpåverkan ibland?
Och vill man flyga så gör man det (jag kommer förmodligen inte sluta flyga), men det är också viktigt att förstå hur flyget påverkar klimatet och inte sticka huvudet i sanden. 
Och att alltid skylla ifrån sig: vad kan lilla Sverige göra kontra de stora miljöbovarna t.ex. Kina, är inte heller rimligt. Lika rimligt som att ge efter för barnens tjat varje gång de säger alla andra får. Om alla gör som vi gör nu är den här jorden rökt. Alla kan faktiskt göra något helt efter bästa egna förmåga. 

Så om man vill ha en vacker bukett hur gör man då? 
Det första man kan göra är ju att köpa närodlade eller i alla fall svenskodlade blommor. Jag kommer börja titta mer på ursprung även om jag kan medge att ibland villhöver man bara just den där snittblomman som kommer från någonstans i Afrika. För vi vill ju omge oss av vackra ting, och det är helt ok. Men måste det ske till vilket pris som helst? 
För det andra, se dig omkring: vad finns i din närhet just nu? Finns det något som blommar, eller snart kommer slå ut? Kanske det kan vara ett alternativ?

Mitt mål är att på sikt kunna plocka blommor i min egen trädgård från tidig vår till sen höst. Jag tror nog det ska kunna gå att lösa. 
Hur resonerar du kring snittblommor?

(null)
Den här veckans fredagsbukett, penséer och ormöga från trädgården. 
Miljövänligt | |
Upp