Det tar sig

I förrgår tog jag mig halvvägs med rensadet utanför spaljén. Ändå skönt att veta att det nu mera är mindre än hälften kvar! Och bra blir det om jag får säga det själv. Det som får va kvar är diverse sommarblommor som självsått sig och lite olika perenner som får va kvar tills dess att lavendeln är redo att ta deras plats.
 
Allt ogräs som innehåller tistlar och smultron lägger jag under mina bärbuskar. Jag vågar inte lägga tistlar eller smultron på komposthögen för jag vill verkligen inte riskera att sprida dem mer än vad som redan gjorts. Men under bärbuskarna känns det som de inte kan göra någon skada, så där får de gärna ligga ihop med maskrosor och små grästuvor. När potatisen kommit upp lite mer kommer jag även att fylla på med maskrosblad, gräsklipp och löv under dem så slipper jag kupa dem och förhoppningsvis vattna stup i kvarten. Jag kommer troligtvis täckodla på lite fler ställen, men just nu är det bara potatisen som fått sig ett täcke. Och just maskrosblad upplever jag som väldigt bra att gödsla med, men blommor som gått i frö kanske man ska passa sig för om man inte vill odla maskrosor i grönsakslandet. 😉 
 
(null)
 
(null)
 
 
Trädgård | |
Upp