Veckans växt

Den här veckans växt är den i trädgården aktuella lupinen, Lupinus. 
Jag älskar lupiner! Det är en tidig ärtväxt som blommar mycket. Somliga anser att den är ett ogräs, men det gör verkligen inte jag. Men den kan störa den biologiska mångfalden om den i det vilda tar över ett allt för stort område eftersom den då kan slå ut de inhemska mer långsamtväxande arterna. 
I min trädgård är det dock inget problem utan den håller sig någorlunda på sin plats och lockar till sig mycket humlor, bin och fjärilar. 

Lupinen kan vara giftig att äta, men i till exempel ceviche (en peruansk fiskrätt) används doftlupinen. Jag är dock lite osäker på hur... Om du eller någon i din närhet får i sig lupinfrön ring 112 direkt!
Som foder ska tydligen lupin vara utmärkt, men nu är jag ju ingen ko så jag låter den få vara en vacker växt istället för föda. 

Många av arterna är ett- eller tvååriga, men lätta att fröså. Lupinfrön är hårda så det är viktigt att blötlägga dem innan sådd. Det finns också arter som klassas som buskar eller halvbuskar.  I princip alla arter har en rejäl pålrot och tål torra perioder vilket är praktiskt eftersom lupiner generellt gillar soliga och varma lägen. De binder precis som alla andra ärtväxter kväve vilket gör dem ultimata att gröngödsla med så i år kommer jag eventuellt klippa ner den efter blomning och lägga bladen i trädgårdslandet. 

I min trädgård har jag en lila lupin som återkommer varje år och som blir större och större. Nästa år är planen att fröså fler färger. Det hade varit kul att få nästan som en regnbåge eftersom lupiner finns i blå, lila, orange, rosa och vit. Läckert!

(null)
Min "lupinbuske" som välkomnar oss direkt vi kommer hem. 


(null)
Veckans fredagsbukett innehåller lupiner, daggkåpa och den hemska rödfibblan som jag försöker utrota, men som gör sig rätt bra ihop med lupiner...




Veckans växt | |
Upp