Veckans växt

Den här veckan tänkte jag presentera trädgårdsorkidén apropå att min dök upp igår. Trädgårdsorkidén kallas även guckusko, Cypripedium, och finns i flera olika sorter. Det finns även guckusko i det vilda bland annat i Kinnekulle och på Gotland. De trivs alltså bäst i kalkrik jord. De är också fridlysta så vill du ha en i din trädgård är det handelsträdgården du får ta dig till. 

En trädgårdsorkidé är perenn och tål ner mot -20 på vintern, men det kan vara en bra idé att täcka över dem för att vara på den säkra sidan. 
De vill stå i skuggigt läge, men inte blött. Jorden får dock gärna vara fukthållande, men i övrigt är helt vanlig trädgårdsjord utmärkt. Lerig jord passar inte trädgårdsorkidén, det kan nog vara därför min är lite klen. Jag får jobba mer med kompost kring plantan så jorden blir mer mullrik och även äggskal för att öka kalkhalten. 
Om du lyckas med plantan och den skjuter skott kan den delas, på våren är bäst, men även hösten fungerar också.  
Min planta står under vår cypress, men det går fint att ha dem under buskar. Huvudsaken är att den står skyddad mot starka solstrålar. Tydligen kan det även vara en fördel att täcka över plantan tidigt på våren så den inte skadas av vårsolen. 

Vad tror du, är trädgårdsorkidén nåt för dig? Jag är definitivt sugen på att skaffa mig fler. 

(null)

(null)

(null)

De två nedersta bilderna är lånade från Blomsterlandet.se .
Veckans växt | |
Upp