Emmas skit & sånt

Idag fick jag äntligen med mig en hink full med brunnen hästgödsel från ridklubben. Den var full av jättestora maskar som jobbade så det va bra skit. Hehe! 😉
Nu har jag spritt ut den längs spaljén, vid solrosorna, och en del i landet. Allt för att öka på den så kallade humusen i jorden. Humus är de organiska delarna i jorden, komposterade växtdelar.  Alltså inte att förväxla med hummus som är en maträtt. 
Om jag fortsätter tillsätta humus kommer förhoppningsvis min leriga jord få en lättare struktur som gör odlingen enklare. Om man inte vill odla rosor vill säga, då är en lerig och tung jord oftast idealisk. 
Man behöver inte gräva ner humusen. Det är många gånger bättre att bara lägga den uppe på jorden. Då kommer maskarna upp till jordytan och drar sedan ner växtdelarna i marken. Man låter alltså maskarna gräva åt sig, jorden blir luftigare och gödslad på samma gång. Smart, eller hur?
Nu är min plan att försöka ta hem så mycket hästgödsel jag kan närmaste veckan och sprida ut i trädgården samt fylla på lite i komposthögen. Sommarblommorna och grönsakerna ska jag fortsätta gödsla även senare, men buskar och träd slutar jag gödsla kring midsommar ungefär. De måste hinna med sin avmognadsprocess innan hösten och frosten kommer. 

Undrar om det kommer bli solrosrekord i år? Vissa plantor ser riktigt stabila och härliga ut. 

(null)

Trädgård | gödsel, odla, trädgård | |
Upp