Gulplister

Igår när jag var ute på min lunchpromenad hittade jag en jättefin växt i vårt bostadområdes gemensamma "kompost", dvs det ställe där alla och ingen slänger oönskat växtmaterial samtidigt som det är högt oklart om man faktiskt får slänga något där. Förvirrande, jag vet.
 
Jag hade ingen aning om vilken sorts växt det var utan slängde ut frågan i en av grupperna jag är med i på Facebook. Snabbt som tusan (tack E) fick jag svaret att det förmodligen rör sig om gulplister. Och efter en nästan lika snabb googling insåg jag att den vackra växten får stanna kvar i komposthögen eftersom den tydligen kan sprida sig otroligt fort och ta över rabatten om den trivs bra. Men det är ju bra att veta var det växer en gratis marktäckare om det skulle behövas vid tillfälle.
 
Tydligen finns det många olika sorter som har olika färg på blommorna. Jag ska hålla lite koll på vilken färg det är på kompostvarianten. 😊 Blommar de lila eller vitt har jag nog ändå en lämplig plats för den till ett projekt som ännu bara är på idéstadiet.
 
Visst är det vackra blad? 😍
 
 
Allmänt | |
Upp