La Mortella

En annan trädgård som jag blev förtjust i när jag tittade på Netflix var La Mortella på ön Ischia. Vilket drömmigt ställe!
 
Det som verkligen fascinerar mig är hur trädgården har ett "tak", det är ju inte så vanligt här i Sverige. För oss är ju ljuset otroligt viktigt och vi använder oss av himlen som "tak" i våra trädgårdar eller på sin höjd något enstaka träd i gräsmattans utkanter alternativt . Ja, jag generaliserar, men det får man lov att göra ibland. 
 
Det slår mig verkligen hur viktigt vatten är i klassiska trädgårdar, det är ju inte hller så jättevanligt i Sverige. Jag ska absolut försöka få in mer vatten på vår lilla plätt här i världen, jag tror det skulle göra stor skillnad för mysighetsfaktorna. Fontän blir det dock inte utan bara stilla vattenblänk. Gärna med vattenväxter i som jag skrivit tidigare!
 
Nu är ju bara frågan hur jag ska få med mig familjen till Ischia för att titta på en trädgård? Jag får försöka locka med gelato och salta bad också. 😃
 
 
 
 
 
 
 
TV & Film, Trädgård | |
Upp