Bokashi

Nu har jag äntligen fått tummen ur och beställt ett bokashi-kit. Det tog bara nästan ett år!
 
Idén med bokashi är att det ska vara bra för miljön. Med bokashi kan du göra jord av alla matrester du har hemma i köket: lägg dem bara i en lufttät hink med lock och strö på lite bokashiströ - en levande produkt med "goda" mikrober i. Dina matrester konserveras så de inte luktar och görs färdiga för jorden.

Ett par veckor efter matresterna lämnat köket och kommit ner i jorden kan du börja plantera. Så enkelt är det. Med lite fantasi och väldigt lite jobb kan du börja odla i din nya jord. På balkongen, på bakgården, på kolonilotten, i grönsakslandet... Från Bokashi.se
 
Jag börjar med den enklaste varianten av start-kit, 2 st 10-liters hinkar och 1 kg strö. Det kostar 235:- så det känns som en högst rimlig kostnad för något som jag aldrig provat på tidigare. Det fanns mer avancerade kit att köpa såklart, men för min småskaliga odling och lilla trädgård så blir nog detta bra att börja med.
Nu väntar jag bara på att grejerna ska komma så jag kan komma igång med min matrestsfermentering.
 
Bild från Bokashi.se
 
Trädgård | |
Upp