Övervintring

(null)
 
(null)
 
Sparrisarna som jag sådde i våras har inte tagit sig särskilt bra, men jag tänkte att jag ska låta dem stå kvar innanför häcken även nästa år och fylla på ordentligt med gödsel och mull så de förhoppningsvis växer till sig bättre. Just nu syns de knappt mellan ogräset, så klena är de. Men ska man klippa ner dem inför vintern eller bara låta dem va?
 
Kronärtskockorna blev det inte heller så värst mycket med, jag tror jag sådde dem för sent. Kanske var det inte en optimal sommar heller för kronärtskockor när det var så torrt? Det blev bladrosetter, men inga skockor, så dem tänkte jag försöka övervintra i landet. Hittills har jag bara lagt dit löv från äppelträdet, men planen är att jag ska försöka få tag på hö, halm eller liknande och packa in dem rejält så att rötterna förhoppningsvis inte fryser. Bör de också klippas ner?
 
Det här med övervintring är inget jag pysslat med tidigare så jag känner mig fullständigt novis. Innan har jag bara lyckats få olivträd och citronträd att överleva vintern boendes i förrådet, grönsaker har jag sått nya varje år.
Trädgård | |
Upp