Gröna fingrar?

I våras va jag på ett seminarium om orkidéer och lärde mig ett och annat. Mina brudorkidéer blommar ju titt som tätt, somliga oftare och mer riktigt än andra. För att utmana mina eventuellt gröna fingrar köpte jag i samband med seminariet två lite svårare orkidésorter, en pajasorkidé och en cymbidium.
Dessa har lite större krav på skötsel än mitt tidigare "vattna ibland"-beteende. De vill bl.a ha näring i vattnet varannan vattning (det vill förresten gärna även brudorkidéer ha, men de är inte lika kinkiga) och cymbidiumorkidén vill flytta ut under sommaren. Jag har verkligen försökt att följa expertens alla råd och därför blev jag ju så glad när jag såg nya "bulber" på både pajasen och cymbidiumorkidén. Nu hoppas jag att det är nya blommor som är på väg fram!

Visste ni förresten att vanliga orkidéer, brudorkidéer, inte vill flytta ut på sommaren? Det gör dem "förvirrade" och växten går i dvala, dvs att det tar ännu längre tid till nästa blomning. Ljus (inte direkt solljus) och jämn temperatur är vad de vill ha. Och vattna när rötterna i botten på krukan blivit grå, då har växten torkat ut, vilket den vill göra mellan vattningarna. Det är därför så gott som alla brudorkidéer står i en genomskinlig innerkruka.

Hus & Inredning | |
#1 - - Tessie:

Intressant! :) Jag har nada gröna fingrar :P Gör ett försök med två växter här i Belgien till att börja med iaf ;)

Upp